Dat is een stijging van meer dan 60 procent. Het Franse concern kon onder meer
profiteren van een verbeterde Europese verkoop en kostenbesparingen, blijkt
uit woensdag gepubliceerde cijfers.

De omzet ging met 5,9 procent omhoog tot 30,8 miljard euro. Door een
goede verkoop van nieuwe automodellen, zoals de Peugeot 308 en de Citroën C4
Picasso, steeg de Europese verkoop over de afgelopen zes maanden met 0,7
procent tot 1,28 miljoen. Het marktaandeel op de felbevochten West-Europese
automarkt nam toe van 14 naar 14,2 procent. Daarmee moeten de Fransen alleen
Volkswagen voor zich dulden.

De hogere kosten voor grondstoffen konden worden opgevangen door verbeteringen
bij de productiviteit en de inkoop. Ook verhoogde het bedrijf de prijzen.
De in februari aangetreden bestuursvoorzitter Christian Streiff heeft dit
jaar al 4800 banen geschrapt bij het concern in Frankrijk om de vaste kosten
met 30 procent terug te brengen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl